17 kwietnia 2016

Pomnik Pomordowanych Żydów Europy


Całkiem niedawno po raz kolejny odwiedziłam Berlin. Tym razem moim głównym celem był Pomnik Pomordowanych Żydów Europy, o którym już dawno myślałam i który już dawno chciałam zobaczyć. Jest to miejsce znajdujące się tuż za Bramą Brandenburską, którą swoją droga również odwiedziłam, ale jest ona na tyle powszechnie znana i wręcz oklepana, że jej zbędny opis pominę. Sam pomnik zajmuje niesamowicie dużo miejsca (mogłoby się wydawać, że nawet za dużo), jednak kiedy już tam jesteśmy i patrzymy z bliska, oczywiste jest, że nic innego na tym ogromnym placu stać nie powinno, że nie jest to miejsce zmarnowane. Najbardziej chyba podobało mi się to, że nie jest to kolejny pomnik przedstawiający osobę, o której większość ludzi nie ma zielonego pojęcia, że jest to pomnik, który każdy może interpretować inaczej, którego trzeba doświadczyć nie tylko wzrokiem, który sprawia wrażenie jakby coś w sobie ukrywał i właśnie przez to tak bardzo skłania do refleksji. Myślę, że to co twórca, Peter Eisenman, chciał poprzez swój projekt przekazać, idealnie trafia do odbiorców i trudno obok tego dzieła sztuki jak i historii przejść obojętnie. Niesamowicie polecam wam odwiedzić to miejsce!







6 komentarzy:

  1. Sztuka współczesna jakby nie patrzeć i to moze dlatego tak przypadł ci do gustu ;)

    Sometimes my-klik!

    OdpowiedzUsuń
  2. Widziałam ten pomnik na wielu zdjęciach, ale nigdy nie wiedziałam, że to pomnik :o

    http://seethelifeofthisbetterparties.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam w Berlinie, ale żałuję że nie mogłam zobaczyć tego pomnika. Zazdroszczę.
    Bonnie's Dream

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam w Berlinie ponad 2 lata temu na basenie . Ale tego pomnik nie miałam jeszcze okazji zobaczyć wygląda cudownie :)

    kill-em-with-kindness.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudowne jest to miejsce 😍 świetne zdjęcia

    Zapraszam na mój blog- KLIK

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy miły komentarz i zachęcam do wymiany poglądów!
Spam i obraźliwe komentarze będą usuwane.
*nie uznaję obserwacji za obserwację